Книга 16
30.ІІІ.127(1991)г.
30.ІІІ.127(1991)г.
Йулма (Родопа)
САРМАНИТЕ НА ТАТВАН
(с допълнение, дадено на 27.ІV.127(1991)г.)
9,06 ч.
- А татван може ли да говори? – попита Елùнка...
-Татван не може нищо и може всичко. Когато му е приятно да не може – нищо не може. А поиска ли, той запълва себе си с проява до безграничност, ставайки Бог.
Тат – това е Таткото! Тот – това е Отец – Онзи, Който се изявява. "Бахт" – това е Бащата, Който се грижи. Таткото е на Небесата – най-вътрешните Небеса. Не е все едно дали се молите с "Татко наш" или с "Отче наш". Таткото е най-вътрешният татван – Първата обвивка на татван – Неизречения, Абсолютния!
Таткото усъвършенства, Отец – твори, а “Бахт” съхранява. Самото понятие "усъвършенства" не покрива най-дълбоката същност на "Тат", но вие нямате друга, по-подходяща дума. Самоусъвършенстването на "Татх" е най-точното звучене на това слово – ето истинската същност на Абсолютния, в Неговия активен полюс! Неговата завършена изява е Духът Божий.
Навлизаме в дълбини, прониквани отчасти само от индийската мъдрост! Славяните сега за пръв път ще осъзнаят колко тънко сме работили върху техния език, съдържащ всички тези възможности, макар и в потенциал.
Тот–От–Т – ето най-дълбокото "поместване" на тия същности в плана на Словото. Така, както пишете Т-то, то е образ на татван.
Остава да попитам Най-Мълчаливия - сам Той да ви каже нещо в момента. Само че трябва да изпеете “Киамет Зену” и да помълчите, докато се обади.
(Изпяхме “Киамет зену” няколко пъти и помълчахме.)
- Стал, Отвáн Лоáрма Ноуáн! Йолáрма Оуанóл Йомáл. Раянтра Сутра Опраянта Амрáлна! Ортáнда Оростáнда Лороáу Крóу Óу Оу. Оумéн Оубарúна Кáрмон Старóнта Проуáнта, Дон. Лоáо Лоáо Лоáо, Лоон! Он, Он, Он, Опрóн. Оуммммм...
Аз, Татван Вечний, извирам: пейте тези татванни сармани със собствена мелодия – всеки поотделно.
Татван съм Мъдроглъбний, неизречимий! Само когато се получи спонтанна хармония, можете да пеете сарманите заедно. Никога не нотирайте.
В редките случаи, когато двама или повече изпеят сарманната, тантанна татвана в пълно съзвучие, Аз сам ще ви приема в ладандата си. Не искайте от Диаманта на Битието да ви превежда сармани на небитието. Можете само да ги пеете. Пеенето може да бъде сърдечно, без външен звук; а може да бъде и "задсърдечно" – откъм задната страна на сърцето. Тогава татван ще ви изпълни мигновено! А сега, опитайте съвместно...
(Продължава пак Елма):
- Опитайте, ще пея с вас. Аз съм майстор на сарванното пеене... Знайте обаче, че сарвани никога не се повтарят с една и съща мелодия – винаги импровизация! Всекиму каквото му идва отвътре. Също, не бива да пеете една и съща дума едновременно, понеже може да разместите полетата. Сарванните полифонии и разнословия са закон! Единственото правило е да се пее в една и съща тоналност, а когато се сменя – да има пълно единство в изпълнителите. Ноайното пеене е точно такова. Ноаите проникват в Татван само по този начин. Ноайната същност на Елина славослови татван с нарванно пеене, затова не наричайте нейните нарвани "източни мотиви". Самите източни песни, когато са неинволюционни, са загребани отдълбоко от някой татван. Но най-проникновеното сливане с татван се усеща в афганистанската народна музика и някои арабски и тюркски песнопения, с изключение на повтарящите се. Негърските спиричуъли съдържат много сарвана.
Нирвана, нарвана и сарвана са трите състояния на татвичното блаженство.
А сега – да започнем!
27.І..127(1991)г. – допълнение:
- Каква е разликата между сарманно, сарванно и нарванно пеене?
- Сарманно е, когато пееш сармани на татван сам. Това е най-доброто, тъй като колективното засега за вас е непостижимо. Сарманното е именно колективното, но само когато се получи хармония. Инак не е много благоприятно.
Нарванно е, когато ти идват истински думи от татван и ги пееш сам.
Няма коментари:
Публикуване на коментар