Книга 23
19.X.131(1995)
19.X.131(1995)
МУЗИКА, ПОЕЗИЯ И УСМИВКА
ОРВ / КТК
17,01ч.
- Разрешават ли се въпроси?
17ч1м30с
- Съвсем накратко.
- Как да стигна до писане на поезия?
- Поезията е най-високият свят след Любовта и равен на Любовта. Това е абсурд, но тъкмо затова е Мой. След като знаете, че музиката и математиката са входове към Божествения свят, можете да имате два метода за постигане на поезията. Третият метод е познат: превръщане на скръбта в словоизлияние. Говорú всичко, каквото ти падне - на лист или със запис, - без да се интересуваш от смисъла. Затваряй очи и виж изникват ли образи. Свържи тези образи с първите прекрасни действия, които ти дойдат в сърцето. Накарай предметите да дишат, да чувстват, да мислят като хора, а чувствата и мислите си облечи в образи. Не допускай никаква логика, освен парадоксалната. Никога не изказвай ясни мисли, нито обрисувай фотографски описания на недействителността, която туземците наричат "действителност". Хлътни дълбоко в себе си и се обяснявай на Господа в Любов! Няма друг по-достоен за това. Тагор е образец в това отношение. Извадú от скръбта си невиждани досега образи и опиши с най-редките и красиви български думи световете, които плачат в душата ти. Говори за плодовете, които се разпльоскват по паважа, защото няма кой да ги поеме с ръка. И благодари, постоянно благодари, че е точно така - защото имащите нямат нужда от нямащи. Нямащите се продават на други нямащи или търсят закрила от тях, а ти - самотната смокиня в полето, което е павирано - си с претрошени клони от плод… Претрошените места на сърцето и копнежите ти излъчват смирено сияние и пеят за носталгия. Носталгия по твоя свят, в който берачките на смокини виждат светлината отдалече и превързват раните ú с нежно отдаване. Малко са душите, които знаят, че седем секунди сред клоните на такава смокиня струват колкото 70 милиона прераждания…
Сега нямащите търсят мака и розата, паднали в пъкъла. Те имат нужда от това, което сладни на тях, а не на ближния. И като лизнат повърхността, набиват езика си на шип, поглъщат тонове отрова.
Има поети по душа, има и поети по ум. Ти си двуполюсен - имаш и едното, и другото. Ако искаш, пиши каквото ти дойде, говори каквото ти дойде. Не го крий в ментала, в будическия свят. Ти трябва да се освободиш от меката скръб на многовековни тонове смокини, узрели в духа ти не за продан. Те и сами си падат, но те боли на паважа, много те боли! Защото ударът от студа на нямащите, които не умеят да разпознават, е по-болезнен от арсенала на инквизицията!
Когато искаш да приближиш света на поезията чрез ума си, наблюдавай и описвай цветята, намери техните особености, измислú им нови имена - подмени имената на тия, които народът е нарекъл случайно. С часове съзерцавай някое цвете привечер и се опитай да доловиш за какво копнее, от какво има нужда душата му. Съставú речник на чувствата - препиши всички думи за чувства от най-богатия български речник и намери техните синоними; ако няма - измислú. Ако не долавяш за какво плаче вятърът - сам го измисли, като се вслушаш във вятъра на душата си. Творецът има право на всичко, с изключение на богохулство. Хула против Господа не се прощава, но това не значи само дума, а хула-действие. По-страшна има само една: хула-бездействие. Не бездействието на поетите, които нямат какво да правят в този свят, изтъкан от егоизъм, а бездействието на имащите, които се правят на нямащи, за да се продадат по-изгодно.
Ако потънеш в поезията, ще направиш и речник на цветовете, на багрите. Речник на звуците. После ще съзерцаваш вътрешно - с години - връзката между един цвят и едно настроение, едно цвете и едно чувство.
Всяка болка, всяко откритие, всеки ням въпрос към света и към Бога не оставяй неизразени в поезия. Хич не се интересувай дали ще я чете някой. Чрез поетите Тот твори най-вътрешния свят - светът на нежността. Нежно докосване до най-неразтворените истини - отваряй ги за миг само с полъх и ги оставú сами да се затворят.
А животът като поетично бдение е нещо съвсем различно от писането на поезия. Може да не напишеш нито ред през живота си - и пак да си създал повече и по-прекрасни, неосквернени образи, от всички поети преди тебе. Важното е да го изразиш - ако не в думи, в действие. Да действаш като поет, значи да не даваш обяснения за абсурдите си. Да действаш като поет, значи да не се оправдаваш пред никого, да не искаш разрешение от никого. Значи - да си сеяч на странни, неповтарящи се никога действия, които хора и ангели и божества да разгадават с векове. Да си поет, значи никога да не поискаш, никога да не се оплачеш от нищо и никого. Молбата "Искайте" не важи за поетите. Поетът няма какво да иска и от кого да си го поиска, дори от Бога, защото всичко му е дадено. Той е смокиня до земята!
Последната му илюзия, преди да се осъзнае като свободен, е скръбта, че няма кой да опита от смокините му. Ако изяждането на всички смокини беше закон, то Бог щеше да изпрати какви ли не ядачи и ценители, които да изядат товара до грам. Напротив - истинско дърво е онова, което се превива от плод и плодовете капят по земята. Скоро то се превръща в гора - също такива свещени поети като него - и тогава вече не е самó.
Те разбиват паважа и плочите с корените си и ги превръщат в пясък, в чернозем. Това е работата на мъката - единствената работа в света! Всичко друго представлява само упражнения.
Остани такъв, какъвто си.Това е най-ценното. Това е най-доброто стихотворение, което можеш да напишеш.
(Към това осияние - в допълнителните томове – да се приложи разказът "Поетът" от Херман Хесе).
Няма коментари:
Публикуване на коментар