Книга 24
2-3.ХІ.131(1995)
2-3.ХІ.131(1995)
СЪЩЕСТВА И СЪЩНОСТИ
Худ. – Рафал Олбински
3,33ч.
- Обръщаме се с една доста странна молба към Извора на единенията. Един приятел от гр. N. обожава една прелестна приятелка, но сам никога не би посмял да разкрие сърцето си с писмо, защото счита, че няма смисъл; пък и знае закона за тайната на обичта. Онези, които превземат оазиси и крепости с взлом (или с директни предложения), обикновено се въргалят с такива обекти в нисшия астрал. По-нагоре същностите им не се съединяват, защото нямат нищо общо. За романтúка и поета остава утешението, макар и с тежки въздишки и много безсънни нощи, че само той и подобните на него общуват нощем с някое красиво създание във високите светове, без то самото да подозира това и без да си спомня колко близки са били в минали въплъщения.
"Прикривайки" се зад авторитета на Онзи, Който люби всички и е създал всички, не един и двама от нас са съгласни да си разменяме "любовни" писма чрез Него, тъй като Бащата не изпитва неудобство да изрази обичта към децата си, нито Тот - към Пралайа. Специфичното в молбата на този приятел сега е, все пак, Елма да продиктува това писмо не само от Себе си, но и през кристала на монадата на конкретния влюбен (тоест - пак от Себе Си, защото всяка монада е пак Той – б.п.).
Такива случаи има в осиянията досега, дори доста учудващи ("Песен на Ранената Птица", второто осияние в стихове за Бременната и др.). Излиза, че Бог може и има правото да се "обяснява" на Самия Себе Си в любов, слизайки на равнището на дадена монада - с всичките ú проблеми и недостатъци, - изпращайки лирично послание до друга искра Божия, излязла някога от Него. Имали сме случаи, когато някои души са писали горещи "любовни писма" директно на самия Елма, безрезервно повярвали в Него. Той може и да не отговори с думи, но отговорът на такова Същество, равно на цялата вселена и създаващо я, неизменно е изумителен – често То отговаря не с думи, в самия живот!
- Никога не трябва да се пишат излияния от типа на тия, които правят хората от старото човечество! Не само преките предложения, но и завоалираните в поетична слуз, с ясен адресат и адресант, са презрян боклук на грехопадението. Тяхната смрад е непоносима за невинните същества на Небето и по земите навсякъде - и затова нарекох някога едного от вас "поетически плазмодий". Няма случай, в който и най-гениалният поет да е правил лирични признания с нещастна физиономия - и кармата да не го е влачила! Почти 100% от адресираните словоизлияния са зле маскирана корист, зад която стои мухльо - колкото и нежен и фин да е той. Мухълът на небитието лази и набъбва и в поетическа форма, колкото и съвършено да е самото стихотворение или "любовно писмо". Вие виждате обожаемите на гениалните поети в кристали, а Ние ги виждаме оплюти от мухите, а после - целите в мухъл и слуз! Няма оправдание, не се самоизмамвайте! Не мамете и невинните или по-малко невинните същества, които си нямат и "хабер от понятие" от вашите страдания и обикновено гледат на прескръбното ви поведение с оная снизходителност, която е типична за незрялата какавида.
Колкото и да ти е неприятно (тук Елма. се обръща към онзи, който помоли за "любовно писмо"...- б.п.), в това осияние ще ви говоря за квачките и какавидите. Какавидите не са виновни с нищо, че не могат да се излюпят преждевременно. Да се мъчиш да събудиш гъсеница чрез трепанация на обвивката ú - това значи да убиеш живо същество! Това именно наричаме провокиране на невинни. Съществува и поетическо убийство - историята на поезията е пълна с такива случаи! За всяко от тях наказанието е смърт - ни повече, ни по-малко. Да накараш едно невинно същество до излезе от пашкула си преждевременно, за да те нахрани, това значи да си яйцепиец.
Яденето на яйца също се наказва - това е наравно с касапството. Ама имало "безплодни" яйца… - Безплодните яйца са също плодни - те привличат същности за вселяване! Какво ще кажете сега?...
Ония, които завързват, раждат същества; а ония, които не завързват и минават за безплодни, много често раждат същности. Е, и какво? - Вземе някой поетически яйцепиец, та си завре човката в някое невинно яйце - с надежда да го "събуди". Никакво "събуждане" не е това - отвътре личинката рядко мърда. И да мърда, не ú е до вас: на нея ú е станало студено - пробили сте ú къщичката!
Вразумете се, нещастници, и престанете да пробивате и трошите яйца! Защо Бог допуска това, не е ваша работа - и яйчари има на тоя свят. Но стане ли един серафим яйчар - яка му дỳша! Серафимите са повече "хайвераджии" - и точно затова пропадат много надолу, когато почнат да мислят за себе си. Гладни са, да, гладни са за красота и любов, но почнат ли да хленчат - непременно ще ги пратим за ... зелен хайвер…
Много често, ако не сте успели да убиете някого още в пашкула му, вие преследвате несъзнателно някое новородено. Много поети, включително и класици, над които свети ореол, са изнасилвали поетически новородени. Да посегнеш на новороден е по-голямо престъпление от самоубийството! Единствено това е по-голямо престъпление. Детето се ражда и иска да суче, а вие искате… - Хайде сега да не продължаваме повече така, защото пак ще кажете: "Напоследък Елма само ни се кара…"
На сучещите се дава кърма. На детето - игра. На ученика - знание, на приятелите - подаръци. Това, което вие жадувате - няма го в тоя свят. Потегнéте сърцето и ума си да не хлопат така отвратително с намеци и преки интервенции - и застанете веднъж завинаги на мястото си! Ако ще ставаш "класик", бъди паметник - недосегаем, - само свраките да цвъкат по главата ти; ако ще ставаш "гуру" - тичай по 100-200 километра на ден. Така хем тлъстините ти ще спаднат, хем ще видиш тича ли някой след тебе...
Поете, нещастнико, проповеднико! Ако не тича някой 100 км на ден точно след тебе и именно по тебе - недей да си правиш никакви илюзии. На съществата им е приятно да те позяпат, понеже си странен фазан или паун в зоологическата градина... Ангелите водят децата си по разните съюзи на поетите и писателите, художниците, като на зоологическа градина... Папуняк с лавров венец - няма по-смешно нещо от това!
А вие - повечето - сте дребни пуяци и квачки, които окряквате махалата като снесете яйце; или пък някои от вас са яйцепйици или много обичат пилешко. Оставете пиленцата и агънцата на спокойствие! Като ви ближе някое агънце по лицето, не мислете да му теглите ножа. Да, точно така е! Всички поети и "особено чувствителни души", които са вкарали някое "агънце" в леглото си с някоя крайно сполучлива метафора, са най-обикновени касапи - нищо повече! – "Ама бизнесменът и кебапчията по ли имат право на такава красота?..." - Имат - щом тя лепне по тях, а не по вас. Оставете кокошчиците, пуйчиците и райските птици да украсяват астралните трапези на ония, които могат да си ги купят (да си ги хванат); оставете мухите на паяците; и рибите - на рибарите. Осъзнайте се не като същества, а като същности - и потънете надолу и навътре към себе си, защото вие не сте родени търсещи! Съществата се търсят, защото са половинки; същностите мълчат, защото са едно с Цялото. Няма защо да мяукате или да викате като птиците, когато са разгонени.
На същностите се разрешава само едно: да излязат понякога на повърхността - за разнообразие. Но тогава те са слънца, на които се греят всички. Тогава те са извори, при които отиват всички. Който пие вода, а не ракия, сам ще дойде при вас.
Толкоз.
Евгений Евтушенко
Не юдù своя гений, поете,
и ума си, пред който немеят,
със паунски слова-еполети,
за да трупаш любовни трофеи!
Не хленчи, че си сам. Не ходи
с нажалени очи йезуитски.
Не развявай тъги и беди
като оня шинел на Грушницки*.
Ти от женския трепет и страх,
пред които си бог и икона,
да си просиш милувка е грях!
Да изнудваш доброто е долно!
Най-престъпно е стих да четеш,
с интонация горестно-бавна... –
За мъжа е съмнителна чест
да превзема превзети отдавна.
Да си "някой" е страшен магнит -
накачулват те фиба връз фиба...
Даже кламерът мисли: “Хвани,
по възможност, най-тлъстата риба!”...
Та магнит ли си, дърпаш наред:
и бижу, и консервата куха...
Но измъкнеш ли гвоздея клет –
и иконата писана рухва.
Ти поет си. Бъди и човек.
Забрави за лъжи и мишени.
И не падай до подвига лек,
а вдигни се до връх-поражение!
1969 г.
___________
* Ето как описва героя си Грушницки гениалният Лермонтов в романа си "Герой нашего времени": "Той мята глава назад, когато говори, и ежеминутно суче мустак с лявата си ръка, защото с дясната се подпира на патерица. Приказва бързо и високопарно – той е от ония хора, които за всички случаи в живота имат готови, пищни фрази; хора, които Прекрасното не докосва и които важно се кичат с драпериите на “необикновени” чувства, “възвишени” страсти и “изключителни” страдания... Да правят впечатление – ето върховната им наслада: романтичните провинциалистки губят ума и дума, когато ги слушат.
Страстта на Грушницки бе да декламира: той ви затрупва с думи, веднага щом разговорът се отклони от обикновения си ход. Спор с него е немислим – и да успеете да вземете думата, той просто не ви слуша. Само дебне да спре някой за миг – и незабавно почва дълга тирада, уж свързана с темата, но всъщност продължаваща неговата собствена пледоария.
Той не познава хората, понеже цял живот се занимава само със себе си. Целта му е да бъде герой на роман. Той тъй често се мъчи да убеди другите, че е някакво извънземно същество, обречено на някакви тайнствени страдания, че отдавна сам си е повярвал в това. Може би и затуй тъй гордо носи своя дебел войнишки шинел."
Няма коментари:
Публикуване на коментар